Ambiorix – Sleepspits

De Ambiorix, vernoemd naar een Belgische volksheld, is een sleepspits gebouwd in 1909 en een van de weinige nog bestaande sleepspitsen die nooit zijn gemotoriseerd. Sleepspitsen zijn naast hun grote roer vooral te herkennen aan de diverse masten die werden gebruikt om het schip vanaf de wal te voort te trekken (jagen). In het begin van de 20ste eeuw moesten families daarvoor vaak zelf in het gareel maar later werd het gebruik van paarden en gemotoriseerde voertuigen steeds gangbaarder.

De laatste schipper kreeg het schip na de oorlog in 1948 in bezit door het te verruilen voor zijn houten waal, een houten sleepspits uit de 19de eeuw. De Ambiorix heeft toen de naam van zijn voorganger gekregen en heeft sindsdien gevaren onder de naam VIR Bonus, letterlijk vertaald ‘goede man. Het schip is in de tijd flink gemoderniseerd en is onder andere voorzien van een stuurhut en een stalen roer hetgeen in de modernere sleepvaart niet ongewoon was. Over de verdere geschiedenis is niet veel bekend anders dan dat de Ambiorix voornamelijk dienst deed rondom Antwerpen en naast transport vermoedelijk ook vaak als opslag werd ingezet.

Veel van de details van toen zijn over de tijd helaas verloren gegaan sinds het schip uit de vaart is gegaan. Na het herstellen van de naam zijn de eigenaren voornemens veel van deze unieke details weer terug te brengen.

 

Dit schip is privé-eigendom en niet vrij toegankelijk.

technische informatie

 

Type

Sleepspits

Werf

Boom

Bouwjaar

1908

Maten

Lengte x breedte: 38,08 x 5,05 meter

Laadvermogen

355 ton

Motor

geen