Loading...

La Dolce Vita – Friese tjalk

Tijdens de Tweede Wereldoorlog maakte schipper Gerben Beijert met zijn ‘Nova Cura’, zoals dit schip toen heette, diverse gevaarlijke tochten van Drachten naar Coevorden om turf te halen. De mensen in Drachten waren daar zo dankbaar voor dat ze na de oorlog zelfs een straat naar het schip hebben genoemd. In 1961 werd het schip uit de vaart gehaald.

Beijert was de tweede eigenaar, eerder heette het schip ‘Memento Mori’ en werd gebouwd voor Thomas Zuidema. In 1980 belandde het schip in ’s Hertogenbosch en werd door meerdere eigenaars verbouwd tot woonschip. In 2013 kreeg de huidige schipper een ligplaats aangeboden in het Maritiem District.

Hij vindt z’n schip niet alleen de beste plek die je kunt bedenken om op te wonen in een rivierenland, maar ook de handigste. Hij werkt namelijk door heel Nederland en als het even kan vaart hij dus gewoon met zijn complete huis naar de plaats waar hij op dat moment werk heeft. Dat scheelt een heleboel stress in het Nederlandse verkeer!

Dit schip is privé-eigendom en niet vrij toegankelijk.

Technische Informatie

Type

Type: Friese tjalk

Maten

Lengte x breedte: 20,72 x 4,04 meter

Werf

Werf: Scheepswerf Wolthuis, Hoogezand-Sappemeer

Laadvermogen

Laadvermogen: 60 ton

Bouwjaar

Bouwjaar: 1919

Motor

Motor: Mercedes diesel, 65 pk