Loading...

Op deze pagina alle historische schepen met een vaste ligplaats in de Erfgoedhavens Rotterdam, met foto’s , omschrijving van de boot en ligplaats

Actief - Friese Tjalk
Actief - Friese Tjalk
“Wat is er nou mooier dan als pas getrouwde avonturiers ons leven aan boord van dit schip samen te beginnen?” De eigenaars van de Friese tjalk ‘Actief’ kunnen zich niks beters wensen. Lees meer >
Alanya -Spits
Alanya -Spits
Toen de huidige eigenaars de ‘Alanya’ in 2000 kochten, redden ze het schip letterlijk van de sloop. Maar toen moest er wel heel veel achterstallig onderhoud worden weggewerkt. Lees meer >
Alida Geziena - Groninger Tjalk
Alida Geziena - Groninger Tjalk
Je zou het niet zeggen, maar de ‘Alida Geziena’ is de leeftijd van honderd jaar al ruimschoots gepasseerd. Voordat het schip in het bezit kwam van de huidige eigenaar was deze tjalk al flink wat jaren in gebruik als een drijvende opslag. Lees meer >
Alphecca - Sleepboot
Alphecca - Sleepboot
Dat is pas een werkzaam leven! Maar liefst 92 jaar heeft de ‘Alphecca’ dienst gedaan als sleepboot. Lange tijd zelfs als een echte stoomboot, maar in 1959 is de stoommachine vervangen door een dieselmotor. Lees meer >
Angelo - Saarspits
Angelo - Saarspits
De elegante naam ‘Angelo’ komt niet zomaar uit de lucht vallen. De moeder van de bouwer van dit schip was namelijk helemaal weg van een schilderij van de Italiaanse kunstenaar Michelangelo. Lees meer >
Blauwe Vis - Luxe motor
Blauwe Vis - Luxe motor
Een reis met hun schip door Frankrijk. Dat is de grote wens van de eigenaars van de ‘Blauwe Vis’. Maar voor het zover is, moet er eerst nog wel het nodige werk worden verzet. Lees meer >
Bor - Luxe Motor
Bor - Luxe Motor
Hij heeft zeker een halve eeuw dienst gedaan. ‘Bor’ heette toen nog ‘Griftstroom’: genoemd naar het riviertje de Grift waaraan de voormalige eigenaar van het schip, Rederij Van Triest, gevestigd was. Lees meer >
Catharina - Motorschip
Catharina - Motorschip
De van origine Belgische spits ‘Catharina II’ is voor een heel groot deel nog in de oorspronkelijke staat. Het geklonken stalen vrachtschip vervoerde zestig jaar lang allerlei vracht door Nederland, Frankrijk en Duitsland.  Lees meer >
Cuba - Spits
Cuba - Spits
Deze van origine al ‘Cuba’ genoemde spits is in haar varend bestaan altijd in het bezit van één schippersfamilie geweest. De ‘Cuba’ vervoerde vracht door België, Nederland en Frankrijk. Lees meer >
Dageraad - Viskotter
Dageraad - Viskotter
“Prachtige lijnen en verhoudingen, een handzaam formaat om mee te varen én ook nog eens zeewaardig.” De eigenaar van de ‘Dageraad’ is vol lof over zijn voormalige viskotter. Lees meer >
Damsterdiep - Luxe motor
Damsterdiep - Luxe motor
Het misschien wel allermooiste van de ‘Damsterdiep’ zie je aan de buitenkant helemaal niet. Dat is namelijk de ééncilinder Brons motor van wel 25 pk. Deze motor staat al vanaf 1925 in het schip. Lees meer >
De Goede Gunst - Friese Zeetjalk
De Goede Gunst - Friese Zeetjalk
Dit schip doet zijn naam eer aan. Volgens de overlevering namelijk heeft de vader van de eerste eigenaars het schip aan zijn twee zonen cadeau gedaan. En een zeetjalk was aan het einde van de negentiende eeuw beslist een groot en kostbaar cadeau! Lees meer.. >
De Hoop - Drentse dektjalk
De Hoop - Drentse dektjalk
‘De Hoop’ was één van de schepen in de vloot van het voormalige Havenmuseum dat nu bij het Maritiem Museum hoort. Het heeft jaren als museumobject op de kade van de Leuvehaven gestaan en deed dienst als ‘knopenboot’.  Lees meer>
Dieu Donné - Luxe motor
Dieu Donné - Luxe motor
Al zolang hij zich kan herinneren is de eigenaar van de ‘Dieu Donné’ gek op schepen en water. Heel lang hoefde hij dan ook niet na te denken toen hij op internet toevallig dit schip tegenkwam. Lees meer >
Door Gunst Verkregen - IJsselaak
Door Gunst Verkregen - IJsselaak
De ‘Door Gunst Verkregen’ liep als ‘Eben Haeser’ (“Tot hiertoe heeft de Heere ons geholpen”) van stapel en was in 1930 zelfs betrokken bij het dempen van de Rotterdamse Coolsingel – hier om de hoek. Lees meer >
Ebenhaëzer - Kastje
Ebenhaëzer - Kastje
De ‘Ebenhaëzer’ (“Tot hiertoe heeft de Heere ons geholpen”) is in 1910 gebouwd als zeilkastje. Het schip werd in 1942 gebombardeerd en daarna omgebouwd tot motorkastje. Lees meer >
Janssen 57 - Luxe Motor
Janssen 57 - Luxe Motor
Nee, het is niet de naam van de huidige bewoners. ‘Janssen’ verwijst naar de oorspronkelijke naam van dit oude beurtschip: ‘H.J. 16’. De H en J staan voor Hermanus Janssen, oprichter van de ‘Stoombootonderneming H. Janssen’ in 1877. Lees meer >
Janssen 61 - Stoombeurtvaarder
Janssen 61 - Stoombeurtvaarder
De ‘Janssen 61’ is genoemd naar de maatschappij waarvoor dit schip voer: de Stoombootonderneming H. Janssen. Het schip voer vooral tussen Venlo, Lith en Rotterdam. Lees meer >
Johanna Maria - Rivierklipper
Johanna Maria - Rivierklipper
Schipper Van Vliet uit Rotterdam, die dit schip liet bouwen, wilde het eigenlijk noemen naar zijn vrouw: Maria Johanna. Maar de werf weigerde een schip te bouwen met een katholieke eerste naam. Lees meer >
La Dolce Vita - Friese tjalk
La Dolce Vita - Friese tjalk
Tijdens de Tweede Wereldoorlog maakte schipper Gerben Beijert met zijn ‘Nova Cura’, zoals dit schip toen heette, diverse gevaarlijke tochten van Drachten naar Coevorden om turf te halen. Lees meer >
Linquenda - Hasselter aak
Linquenda - Hasselter aak
Toen de huidige eigenaresse van de ‘Linquenda’ haar Hasselter aak in 1996 kocht was het aan boord van het schip maar een kale boel. Niet alleen binnen – waar je overal tegen het kale staal aankeek – maar ook buiten, want er stond geen mast meer op. Lees meer >
Margaretha - Motorsleepboot
Margaretha - Motorsleepboot
Motorsleepboot ‘Margaretha’ was eerlijk gezegd maar een rommeltje toen de huidige eigenaar het schip in 1993 aankocht. Door de jaren heen was er van alles op en aan geknutseld en van originaliteit was geen sprake meer. Lees meer >
Maria B. - Beurt-motor
Maria B. - Beurt-motor
Emmetje heette de dochter van de eerste eigenaar. Diezelfde naam kreeg het schip dat hij liet bouwen. De ‘Emmetje’ was lange tijd een zogeheten ‘beurt-motor’.  Lees meer >
Midwinter - Klipper
Midwinter - Klipper
Toen de huidige eigenaresse van de ‘Linquenda’ haar Hasselter aak in 1996 kocht was het aan boord van het schip maar een kale boel. Niet alleen binnen – waar je overal tegen het kale staal aankeek – maar ook buiten, want er stond geen mast meer op. Lees meer >
Polaris - Motorsleepboot
Polaris - Motorsleepboot
De sleepboot ‘Polaris’ werd net voor de Tweede Wereldoorlog gebouwd als ‘Kaliwaal 19’ en deed vooral dienst rond Nijmegen. Blijkbaar was het een goed schip, want het deed dienst tot het begin van de 21e eeuw. Lees meer >
Poolster - Luxe Motor
Poolster - Luxe Motor
Vijf jaar kostte het om van de ‘Poolster’ een echt woonschip te maken. En zo gek is dat niet, want de ‘Poolster’ heeft nog tot 1998 met vracht gevaren. Door heel Nederland, maar ook naar België en Duitsland. Lees meer >
Prospero - Spits
Prospero - Spits
Kenners weten dat de ‘Prospero’ een bijzonder schip is. Het is namelijk een spits, maar met zijn 42,50 meter lengte is hij ongeveer vier meter langer dan een ‘normale’ spits. Lees meer >
Risico - Klipperaak
Risico - Klipperaak
“De mooiste klipperaak die er is.” De eigenaar van de ‘Risico’ is trots op zijn zeilende vrachtschip dat nog bijna helemaal in originele staat verkeert.  Lees meer >
Roan - Spits
Roan - Spits
De ‘Roan’ is nog in een uitzonderlijk originele staat. Kijk bijvoorbeeld eens naar de houten luikenkap. Op bijna alle oude vrachtschepen is die verdwenen om plaats te maken voor aluminium luiken, maar niet op dit schip. Lees meer >
Spes Secunda - Motorbeunschip
Spes Secunda - Motorbeunschip
De huidige eigenaar van de ‘Spes Secunda’ is vooral trots op de vorige eigenaresse van wie hij het schip overnam. Die toverde dit oude vrachtschip namelijk om in een prachtig woonschip met een ‘loft-interieur’. Lees meer >
Stelmar 2 - Luxe Motor
Stelmar 2 - Luxe Motor
De ‘Stelmar 2’ doet tegenwoordig dienst als wachtschip voor de Scoutinggroep Stella Maris in Rotterdam. In Nederland zijn meer dan 1.000 Scoutinggroepen, waarvan ongeveer 250 groepen voor waterscouts. Lees meer >
Suzanna
Suzanna
Suzanna
Twee Gebroeders - Hasselter Aak
Twee Gebroeders - Hasselter Aak
De Hasselter aak ‘Twee Gebroeders’, de oorspronkelijke naam van het schip, komt uit het noordoosten van Nederland. Het schip voer aan het begin van de twintigste eeuw vooral in de Nederlandse veenkoloniën waar turf werd gewonnen. Lees meer >
Veinard - Luxe Motor
Veinard - Luxe Motor
“Alles.” Dat is het korte, maar krachtige antwoord van de eigenaresse van de ‘Veinard’ als je vraagt wat zij aan het schip heeft gedaan. Toen zij het kocht, verkeerde het in een vervallen staat en was er niets aan boord.  Lees meer >
Verandering - Hasselter aak
Verandering - Hasselter aak
De ‘Verandering’ is voor een groot deel nog in originele staat, maar toch schuilt onderdeks heel wat moderne techniek. Het schip, dat vroeger helemaal geen motor had, heeft nu namelijk een hybride aandrijving. Lees meer >
Zani - Spits
Zani - Spits
Toen de eigenaars van de ‘Zani’ hun schip kochten was het nog zo goed als origineel. Ze vonden het op internet en het kwam rechtstreeks uit de vrachtvaart. Lees meer >
HAVENKANTOOR
HAVENKANTOOR
Het havenkantoor ligt in het mooie Haringvliet, en is geopend van maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur.
Telefoon
+31 10-4115251
Adres
Haringvliet 68 – 3011 TG  Rotterdam
Openingstijden
Maandag t/m vrijdag, 10.00 – 17.00 uur